Esta é a segunda edição de um curso sobre a argumentação jurídica na prática atual do Direito. Cada unidade é composta por uma aula de 90 minutos e um workshop de 90 minutos. O curso será lecionado inteiramente em Inglês.

Organização e docência: Luís Duarte d’Almeida (University of Edinburgh)

Público-alvo: Juristas, advogados, magistrados, licenciados em direito, estudantes.

Número total de horas: 15

Número mínimo de inscritos: 15

Obrigatórias OB
Opcionais OP

16 a 24 de junho de 2021

Faculdade de Direito da Universidade NOVA de Lisboa

Segunda, quartas e quintas-feiras | 18H30 – 21H30

16 junho (quarta-feira) 18:30–21:30

Unit 1: Reasoning with Rights

Unit 1 focuses on Hohfeld’s framework of legal positions. We will study two “families” of concepts: the first-order family of duties, claim-rights, liberties, and no-rights; and the higher-order family of powers, liabilities, disabilities and immunities. We will see how the concepts within each family can be arranged into pairs of correlatives and contradictories, and pay special attention to the distinction between claim-rights and liberties and its implications for legal argumentation.

17 junho (quinta-feira) 18:30–21:30

Unit 2: Valid Arguments and Formal Fallacies

Unit 2 covers the elements of argumentation. We will concentrate on deductive arguments, looking at (a) conditional statements and their uses in argumentation, (b) several basic argument patterns, (c) some formal fallacies, and (e) some informal fallacies (including petitio principii, the straw man fallacy, and false dichotomies).

21 junho (segunda-feira) 18:30–21:30

Unit 3: Informal Fallacies and the Practice of Argument Reconstruction

Uni 3 covers the elements of argumentation. We will concentrate on deductive arguments, looking at (a) conditional statements and their uses in argumentation, (b) several basic argument patterns, (c) some formal fallacies, and (e) some informal fallacies (including petitio principii, the straw man fallacy, and false dichotomies).

23 junho (quarta-feira) 18:30–21:30

Unit 4: The Legal Syllogism

Unit 4  focuses on specifically legal arguments. We will discuss the model of the “legal syllogism”, considering different ways in which the premises of legal arguments can be justified; and we look at the practice of reason-giving, including the role of authority and the structure of arguments by analogy in law.

24 junho (quinta-feira) 18:30–21:30

Unit 5: Authority and Analogy

Unit 5 focuses on specifically legal arguments. We will discuss the model of the “legal syllogism”, considering different ways in which the premises of legal arguments can be justified; and we look at the practice of reason-giving, including the role of authority and the structure of arguments by analogy in law.

Propina: €220

Alunos da NOVA School of Law : €110

Formulário de Inscrição

Consultar valor da Formação no separador Propinas

Profissão*
    NIF*
    MORADA*
    CÓDIGO POSTAL*
    CONTACTO*
    OBSERVAÇÔES
    Indique se é Estudante da NOVA School of Law
    ou Alumni da NOVA School of Law.

* Campos de preenchimento obrigatório

Nas atividades em que está prevista a emissão de certificados, será colocado o nome que consta do formulário.